Aby v hlavě nezůstaly jen střípky

1.       Nejprve je nutné si určit, jaký DRUH UČENÍ ovládáte nejlépe, zda optický, sluchový, pohybový nebo třeba hmatový a čichový. Obvykle se všechny kombinují, nicméně se dá pomocí různých testů poznat, který z nich převládá. Když u Vás bude dominovat například sluchový, nejvíce informací si zapamatujete pomocí poslechu.
 posilování mozku
2.       Dále byste si měli učivo ROZVRHNOUT. Mnozí můžou namítat, že stres je donutí učit se rychleji. Problém tkví v tom, že čím rychleji učivo nabydete, tím rychleji ho zapomenete. Nechte si tedy dostatek času na vštepovaní a OPAKOVÁNÍ. Jak se říká: „Opakování je matka moudrosti.“
 učení chlapce
3.       Když už máte rozvržený čas, je potřeba PŘECHÁZET Z TEORETICKÉ ČÁSTI DO PRAKTICKÉ. V reálu to může vypadat třeba tak, že se naučíte teorii, jak se v němčině skloňují podstatná jména, a za odměnu si dáte cvičení. Kdybyste začali cvičením, může se stát, že pohoříte a pak už nebudete mít do učení teorie chuť.
 
4.       PROKLÁDÁNÍ PŘEDMĚTŮ se dost často podceňuje. Představte si to asi takto: na každý předmět máte v hlavě jeden šuplík. Když je šuplík přeplněn a vy do něj neustále něco dáváte, věci z něj začnou vypadávat a učení tak postrádá na efektivitě. Když ovšem přejdete k jinému šuplíku, ten předchozí se mezitím stačí uklidit a Vy pak do něj můžete znovu něco dávat.
 čtení na gauči
5.       Aby Vás učení nezačalo nudit hned po prvních dvaceti minutách, zkuste STŘÍDAT RŮZNÉ ZDROJE. Pokud Vás baví víc dokumenty, určitě s nimi nezačínejte. Nejdřív odveďte horší práci, třeba čtení knihy, a pak si pusťte dokument. V opačném případě byste neustále mysleli na to, že za chvíli budete muset jít číst a současná činnost by postrádala na účinnosti.
 
6.       Dělání PRAVIDELNÝCH PŘESTÁVEK je krizovým bodem učení. Student se učí několik hodin v kuse a poté „odpadne“. Ještě častější případ je, že se přestávky dělají čím dál častěji, prodlužují se a nakonec se návrat k učení nekoná. Je dobré si určit předem, jak časté a jak dlouhé přestávky si budeme dělat a řídit se podle toho.
 
Možná si říkáte, že se sice jedná o krásné rady, ale Váš největší problém tkví v tom, že se vůbec nedokážete k učení „dokopat“. V tom případě si vytvořte HARMONOGRAM ODMĚN. Za každou DOBŘE odvedenou práci si vymyslete odměnu, která Vám udělá radost. Záleží jen na Vás, zda se bude jednat o čokoládu, film nebo sraz s kamarády.